مهر نوشت: جعفر مهراد در این خصوص اظهار داشت: این برنامه که بیش از این در کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانش شناسی و سپس در گروه برنامهریزی علوم اجتماعی به تصویب رسیده بود، در جلسه شورای عالی برنامهریزی با انجام اصلاحاتی مختصر، به اتفاق آرا تصویب و مقرر شد پس از انجام اصلاحات، مشخصات کلی و سرفصل درسهای گرایش مدیریت کتابخانههای دیجیتالی توسط وزیر علوم امضا و جهت اجرا به دانشگاهها ابلاغ شود.
به گفته وی، گرایش مدیریت کتابخانههای دیجیتال را دانشگاه امام رضا (ع) درخواست کرده بود اما در جلسه کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانش شناسی، تعدادی از دانشگاههای بزرگ کشور نیز علاقهمندی خود را جهت اجرای این برنامه ابراز کردند.
وی ادامه داد: درسهای پایه 18 واحد، درسهای اختصاصی 18 واحد و درسهای اختیاری 4 واحد شامل درسهای پایه از جمله مبانی علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابخانهها و جامعه اطلاعاتی، آمار در علم اطلاعات و دانش شناسی، روش تحقیق و سمینار تحقیق هرکدام به تعداد 2 واحد است، درسهای تخصصی شامل دروس اشتراک منابع در محیط دیجیتال، سازماندهی منابع دیجیتال، معماری کتابخانههای دیجیتال، نظام مدیریت محتوا و پایاننامه که واحدهای هریک از درسهای تخصصی به ارزش 2 واحد و پایان نامه به ارزش 6 واحد اعلام شده است.
مهراد، درباره درسهای اختیاری این برنامه اظهار داشت: دروس اختیاری شامل حفاظت منابع دیجیتال، خدمات کتابخانههای دیجیتال ، تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی، وب معنایی و رفتار اطلاعاتی در محیط دیجیتال میشود که تعداد واحدهای هریک از این درسها 2 واحد اعلام شد.
سرپرست کمیته برنامهریزی علم اطلاعات و دانش شناسی در ادامه خاطر نشان کرد: تغییراتی که شورای عالی برنامهریزی در برنامه حاضر ایجاد کرد، حذف درس روش تحقیق است که ظاهرا طبق مصوبات، درس روش تحقیق به خاطر افزایش تعداد واحدهای پایان نامه از 4 به 6 واحد، از دورههای ارشد حذف و مقرر شد درس سمینار به دو سمینار (1) و (2) هرکدام به ارزش 2 واحد تغییر یابد و یک درس نیز به ارزش 2 واحد به جمع درسهای اختیاری اضافه شود و بدین ترتیب دانشجویان این دوره به جای انتخاب 4 واحد از بین درسهای اختیاری، به انتخاب 3 درس به ارزش 6 واحد اقدام خواهند کرد.
وی یادآور شد: در این دوره 2 درس جبرانی با عناوین مجموعه سازی و سازماندهی منابع هر کدام به ارزش دو واحد در نظر گرفته شده است.